Zatímco se v Itálii menstruační hygiena přesouvá z pětiprocentní sazby do desetiprocentní, v Ghaně slaví dílčí úspěch: nulovou daňovou sazbu pro lokálně vyrobené vložky. Přečtěte si novinky ze světa menstruační hygieny, která je mnohde stále luxusním zbožím.
Zpátky do minulosti?
Konec roku nepřinesl dobré zprávy v Itálii – tamější vládla v rámci jednání o rozpočtu na příští rok a o možném zavedení tzv. "plastové daně" rozhodla o opětovném zvýšení DPH na položky zahrnující i dámskou hygienu. Od příštího roku se DPH na hygienické výrobky pro ženy a děti vrátí z 5 na 10 %. V kontextu toho, že zbytek Evropy se snaží jít směrem zcela opačným (v Británii už mají nulovou daň i na menstruační kalhotky), to vypadá jako krok zpět, který se nesetkává s velkým pochopením veřejnosti. Protestující v Boloni se připojili k dobrovolníkům z Florencie, Verony, Říma, Bergama, Milána, Bari a dalších měst, kteří organizovali demonstrace s tím, že podporu rodin ze strany premiérky Meloniové by si představovali jinak a že produkty menstruační hygieny by neměly být luxusem a „měly by být distribuovány zdarma na veřejných místech“, jako je tomu třeba ve Skotsku.
Tamponová daň na houpačce
Když italská vláda na podzim upřesnila rozpočtový plán na rok 2024, ukázalo se, že zahrnuje i záměr zvrátit předchozí škrty v takzvané „tamponové dani“, tedy sazbě daně z přidané hodnoty na produkty menstruační hygieny. DPH na menstruační potřeby se tak v Itálii od července 2024 vrátí na 10 procent poté, co byla loni snížena na pět procent. DPH na menstruační hygienu v Itálii dříve, podobně jako v České republice, podléhala základní daňové sazbě, což je v Itálii 22 %. Přitom pánské holicí strojky podléhaly nejnižší 4% sazbě a DPH se v roce 2019 snížila i například na černé lanýže. „Itálie je zvláštní země, kde se můžete cpát lanýži, aniž byste byli bohatí, ale mít menstruaci je luxus,“ napsala tehdy na Twitter italská novinářka a televizní moderátorka Myrta Merlino.
Podpora lokálně vyrobených vložek v Ghaně
Občanské organizace v Ghaně zažívají naopak pocit zadostiučinění. V průběhu let se zasazovaly o odstranění daní na dámskou hygienu. Jejich cílem bylo pomoci s menstruační chudobou a genderovou nerovností v oblasti, kde nejméně 1 dívka z 10 během menstruace nechodí do školy kvůli tomu, že nemá potřebnou hygienickou pomůcku.
Na dovážené menstruační vložky se v Ghaně vztahovala 32,5% daň, tvořená 20% dovozním clem a 12,5% daní z přidané hodnoty. Dosavadní daňový režim tak z menstruačních potřeb, které jsou biologickou nutností, dělal zejména pro rodiny s nízkými příjmy nedostupný artikl.
Letošní MHD, Mezinárodní den menstruace, který 28. května připomíná důležité téma zdravé a dostupné menstruační hygieny, odstartoval sérii kampaní „Nedaň mi vložku“. Díky koncentrovanému úsilí na sociálních sítích i díky webinářům a peticím směřujícím na ghanská ministerstva se podařilo získat pozornost klíčových osob a vláda v Ghaně rozhodla o zavedení nulové sazby DPH na místně vyrobené hygienické vložky a také a osvobodila od dovozního cla suroviny potřebné pro místní výrobu menstruačních vložek.
I když nejde o 100% řešení, protože nový daňový režim nezahrnuje zahraniční nebo dováženou menstruační hygienu, je to stále důležitý posun a úspěch pro všechny, kdo o dostupnější menstruační potřeby usilovali.
Kde se "to" podařilo
Mezi poslední země, které nově přijaly zákony o zrušení daně na menstruační hygienu, patří Mexiko, kde byla daň 16procentní, a Namibie, kde na nulu klesla z původních 15 procent. V obou zemích byla daňová změna provedena s tím, že by na ženy neměla mít ekonomický dopad prostá skutečnost, že jsou ženy.
V USA se Texas stal 25. státem, který odstranil "tamponovou daň" z prodeje dámských hygienických výrobků. „Každá žena ví, že tyhle produkty nejsou nic zbytného. Jsou nutné pro ženské zdraví a pohodu a měly by být osvobozeny od daně,“ prohlásila předsedkyně texaského senátního výboru pro finance Joan Huffmanová.
Zdroje: menstrualhygieneday.org, ansa.it, thelocal.it, forbes.com, globalcitizen.org, news.bloombergtax.com
Mnoho článků na tomto blogu vzniká spoluprací několika žen. Také otázky pro rozhovory připravujeme společně. Z toho důvodu vznikl tento "profil". Možná právě pod ním najdete ty nejzajímavější články, protože když ženy spolupracují, vznikají ty nejlepší věci!