Jak na jógu doma (a s lehkostí)

Daly jste se na domácí praxi jógy? Máme pro vás užitečné tipy, které vám cvičení zpříjemní a které vám pomohou zapojit i děti, pokud se vám nepodařilo uhájit si chvilku relaxace sama pro sebe.

Jóga v domácím prostředí

Než začnete plout po podložce, věnujte chvíli času přípravě místnosti. Ujistěte se, že budete mít kolem sebe dostatečné množství prostoru na základní pohyby. Někdy stačí jen pár věcí posunout nebo dát podložku trochu našikmo. Pokud cítíte, že by vám mohlo v místnosti během cvičení něco vadit, tak to raději předem odstraňte nebo ukliďte. Věřte nám, že jinak se na to budete během lekce pořád dívat a myslet na to, že tamto je potřeba porovnat a tam je zase potřeba zamést 😊.

Prostor dobře vyvětrejte, zapalte vonnou svíčku… Zkrátka hýčkejte se a udělejte si hezkou atmosféru.

K ruce si nachystejte také všechny pomůcky. Určitě doporučujeme bloček (místo něj poslouží i kniha) a také deku na různé podkládání a relaxaci. Připravit si také můžete svůj oblíbený olejíček nebo krém a na závěrečnou šavásanu si ho vetřít do dlaní, zápěstí a na čelo.

Pokud je to jenom trochu možné, zkuste rodině oznámit, že teď nastala hodinka jen pro vás a přejete si nerušený klid. Cedulka na dveřích může pomoct, kdyby náhodou někdo zapomněl. A pokud to nejde a děti chtějí být s vámi, nevadí – zapojte je do lekce taky. Bude je bavit zkoušet vás napodobovat a dělat jednotlivá zvířátka. V psovi hlavou dolů vás mohou podlézat, v kočce zase dát dlaň na vaše záda a nechat ji při vyhrbení stoupat a pak zase klesat, při balancování vám můžou obkreslovat stojnou nohu na papír… Také pro ně můžete vymyslet samostatnou rozcvičku, která je na chvíli zabaví. Na konci tohoto článku například najdete tipy na zábavné procvičení chodidel.

Jógu můžete cvičit i v klidu domova

Ať už cvičíte online podle lektora, nebo máte vlastní praxi, nezapomeňte přizpůsobit lekci dle denní doby. Ráno volte na začátek jemné pohyby, které mohou postupně nabírat na intenzitě. Nejprve ale celé tělo pořádně rozhýbejte a probuďte. Můžete vyzkoušet třeba těchto deset cviků pro lepší vykročení do nového dne.

Během dopoledne a odpoledne klidně praktikujte dynamičtější styly, večer se opět vraťte k relaxačním typům jógy. Ve všech ohledech platí, že nejdůležitější je poslouchat tělo. Často zapomínáme, jak se cítíme, proto je vhodné si na začátek dopřát meditaci vsedě či vleže. Napojit se na sebe skrze dech a uvědomit si, jestli jsme unavení, napjatí či plní sil.

Zároveň je dobré myslet na to, že méně je vždy lepší než více – a to platí o to více u domácí praxe, kde nás nikdo nekontroluje. Hrajte si proto se základními pohyby (kočka, pes, miminko…), které nabízí nepřeberné množství variací, a nepouštějte se do těžkých ásan, se kterými prozatím nemusíte mít zkušenosti. Dobrým pomocníkem je zrcadlo, které vám poskytne alespoň nějakou formu zpětné vazby. Určitě také nevynechejte závěrečnou relaxaci, která vám pomůže lekci lépe vstřebat a navíc, každá chvíle odpočinku se zkrátka počítá.

Rozcvičení nohou nejen pro malé jogíny

  • Zkoušejte si v sedu sundávat (a možná později i nasazovat) ponožky pouze pomocí prstů u nohou.
  • Položte si před sebe ručník nebo utěrku a dejte na něj knihu nebo lahev s vodou. V sedě se pak snažte prsty ručník chytit. Patu nechte nejprve zapřenou o zem a s chodidlem hýbejte na jednu a druhou stranu. Další variantou je začít chycený ručník přitahovat k sobě.
  • Ve stoji srovnejte chodidla a rovnoměrně na nich rozložte váhu. Poté nadzvedněte prsty do vějířku a zkuste nejprve zahýbat palci, potom malíky a následně prostředními prsty. Jednotlivé prsty pak pokládejte a zase zvedejte.
  • Pomocí chodidla a prstů přendávejte kamínky z jedné hromádky na druhou. Vyzkoušejte to i s mincí, kterou se snažte „nasát“ přednožím.

Další tipy pro zdravá chodidla najdete na

joga-spirit.cz.

joga-spirit
Jóga spirit

Jógové studio s duší. Vnitřní klid lze najít i v centru Žižkova. Můžete tu okusit lekce hatha flow, jemné jógy, gravid jógy, pilates a vyniasa jógy - a hlavně tu potkáte sympatické lektorky s osobním přístupem. Studio je součástí útulné kavárny Café spirit.
Autorkou článku je lektorka Darča Najmanová.

Externí autorka
Autorka článku

Některé z našich článků popisují velmi intimní zkušenosti a proto jejich autorky nechtějí být pod textem podepsány. Jiné nám třeba přispějí jen jednou a proto u nás nemají svůj vlastní profil, ale pod článkem najdete jejich medailonek. Všechny takové příspěvky najdete pod tímto profilem. Pokud byste také ráda přispěla zajímavou zkušeností nebo svými znalostmi v oboru gynekologie, čínské medicíny, jógy apod., neváhejte a napište nám na info@kalisek.cz!

Články autorky

Doporučujeme také následující články

Jak může jóga pomoci při menstruačních bolestech

Každá to známe. Menstruační cyklus nám často rozhodí plány, cvičení i naši psychickou pohodu. Buďme k sobě laskavé a uzpůsobme tomu svůj denní rytmus i praxi. Zkuste menstruační dny věnovat klidnějším činnostem, například jemnému, pomalému jógování.

Cyklická jóga

Cyklická jóga je jiná v tom, že respektuje jednotlivé fáze cyklu. Ženy se učí naslouchat si a vnímat, co potřebují. Lekce tedy nejsou o výkonu, ale jejich dynamika se mění tak, jako se mění náš cyklus.

Svaly pánevního dna

V ženské (i mužské) pánvi je několik různých svalů, které se dohromady nazývají svaly pánevního dna. K čemu nám slouží? Proč je posilovat nebo se naopak učit relaxaci? To se dozvíte v tomto článku.