Heli Kurjanen před bezmála patnácti lety založila společnost Lunette a začala vyrábět menstruační kalíšky. Heli v tomto rozhovoru vypráví o tom, jak se její menstruační kalíšky rozšířily po celém světě. Přeje si z menstruace udělat mainstreamovou záležitost.
Časopis The Helm: rozhovor s majitelkou Lunette Heli Kurjanen
Volný překlad rozhovoru, originál v angličtině zde.
The Helm: Heli, popište svou společnost Lunette jednou větou.
Heli: Lunette mění postoje a boří tabu okolo tématu menstruace, neboť nabízí nejpohodlnější a nejbezpečnější opakovatelně použitelný menstruační kalíšek.
The Helm: Jaká byla vize vaší společnosti? Kdy jste začala a proč?
Heli: Lunette jsem založila v roce 2004, když mi bylo 25 let a byla jsem na mateřské dovolené. Neměla jsem žádné obchodní vzdělání a ani představy o tom, jak založit společnost. První menstruační kalíšky byly patentované již ve 30. letech.
Naše poznámka: Ve skutečnosti menstruační kalíšky vznikaly v nejrůznějších provedeních a podobách i před tímto rokem, ovšem zmiňovaný kalíšek z 30. let byl první „reálně použitelný“ kalíšek. Dřívější provedení kalíšků nebyla moc praktická a použitelná. Přečtěte si více ve článku Historie menstruačních kalíšků.
Na základě osobní zkušenosti a malé testovací skupinky, kterou jsme tehdy měli, jsme zjistili, že starší typy a varianty menstruačních kalíšků by mohly být vylepšeny, aby byly pohodlnější a hygieničtější. V prvních letech se tedy společnost zaměřovala na produkt, ovšem po pár letech v podnikání jsme si uvědomili, že Lunette potřebuje sloužit „vyšším účelům“. Byl zde obrovský nedostatek znalostí a téma menstruace bylo velké tabu, které bylo potřeba prorazit. Myslím, že jsme dospěli do bodu, ve kterém jsme si uvědomili, že není možné pouze prodávat naše výrobky a doufat v úspěch, ale že je potřeba systematicky měnit svět.
The Helm: Působivým způsobem jste své podnikání rozšířila také mezinárodně, dnes jsou vaše kalíšky k dostání téměř v 50 zemích po celém světě. Jak tento proces vypadal? Setkali jste se s nějakými nečekanými překážkami, když jste se na mezinárodní trh vydali?
Heli: Byla to bezpochyby úžasná jízda, ale občas nás to také zkoušelo. Na mezinárodní úrovni je nejdůležitější najít dobré partnery, kteří budou se společností růst roky. V každé zemi se vždy snažíme najít alespoň jednoho partnera, se kterým můžeme budovat upřímný a podporující vztah. Většina našich distributorů pracuje v lokálních firmách, které se věnují prodeji BIO nebo ekologických produktů a znají velmi dobře lokální trh. Naši partneři jsou většinou v této oblasti také aktivními činiteli a s našimi produkty mají předchozí zkušenost. Upřímně se domnívám, že budování takových partnerství s lidmi, kteří jsou pro věc zapálení, je jediná možnost, pokud máte omezené rozpočty a zdroje. Naučila jsem se také důvěřovat své intuici a dělat věci, které cítím jako správné. Největší překážky v mezinárodním měřítku jsou ty, které souvisejí se zákony a předpisy. Menstruační kalíšky jsou totiž v některých zemí považované za zdravotnické pomůcky. Bylo tedy potřeba projít různými registracemi, abychom mohli na tento trh vstoupit. Což bylo náročné finančně i časově.
Ovšem je potřeba také dodat to, že si myslím, že jsme měli velké štěstí. Štěstí při hledání dobrých mezinárodních partnerů a také štěstí, že jsme měli tak vytrvalý a pracovitý tým, který tento rozvoj umožnil.
Naše poznámka: Ilona Bittnerová začala menstruační kalíšek Lunette prodávat v České republice v roce 2010. Už od začátku byla nadšená z nových barevných variant i z vtipných Lunette sloganů a postupně tomuto kalíšku u nás vybudovala pevnou pozici mezi ostatními značkami.
The Helm: Jak vypadal váš proces financování?
Heli: Na začátku jsem si vzala malou půjčku, kterou poskytovala finská vláda pro ženy podnikatelky. Byli jsme strategičtí v tom, že jsme těch 14 let rostli pomalu, což nám dovolovalo reinvestovat naše zisky a nebrat si již žádné další půjčky.
The Helm: Proč je důležité, aby společnost Lunette existovala?
Heli: Myslím si, že je důležité si uvědomit, že se svět od roku 2004 hodně změnil. Když jsem společnost zakládala, nebylo tak běžné vidět ženu v pozici majitelky firmy, která navíc vyrábí a prodává produkty pouze pro ženy. Lidé nechtěli mluvit o menstruaci a o naléhavosti ochrany životního prostředí. Na začátku jsme tedy vyzdvihovali jiné plusy produktu, například pohodlí a úsporu peněz než to, že používání menstruačního kalíšku je ekologičtější záležitostí. Naštěstí je tato doba pryč a my můžeme otevřeně a hrdě hovořit o pozitivních dopadech menstruačních kalíšků Lunette na životní prostředí. Menstruace bez plastů a tématika Zero Waste jsou vítanými tématy ke
konverzaci a my jsme šťastní, když vidíme, jak otevřeně se o menstruaci nyní již mluví. Nedávná studie, kterou jsme provedli, ukázala, že 86% lidí generace Z si myslí, že menstruace není tabu - takže práce, kterou jsme odvedli, je vidět!
The Helm: Jak jste sama poukázala, důležitým tématem pro společnost Lunette je udržitelnost a odstranění stigmatu ve spojitosti s menstruací. Povězte mi, co vám vaše práce ukázala z hlediska nerovnosti mezi muži a ženami po celém světě a jaký vliv máte v celosvětovém měřítku?
Heli: Vyrůstala jsem ve Finsku, kde máme velmi progresivní školský systém a máme například sauny, kde je běžné, že jsou ženy různého věku společně a sdílejí příběhy. A tak jsem nevěděla o rozsahu problémů, které ženy a dívky po celém světě řeší. Globální expanze s určitostí rozšířila mou perspektivu a ukázala důležitost odstranění stigmatu ve spojitosti s periodou a myslím si, že je potřeba, abychom mluvili, vzdělávali a spolupracovali s různými organizacemi. Vždy jsme se snažili spolupracovat s různými charitativními organizacemi a projekty, které měly za cíl udělat víc, než jen rozdat produkty zadarmo. Například v jednom z našich projektů v Keni poskytujeme školačkám hodiny sexuální výchovy společně s učením se o menstruaci a menstruačním kalíšku Lunette. Zpětná vazba z tohoto projektu byla úžasná a my bychom nemohli být šťastnější, když vidíme tyto změny: dívky již nepromeškají vyučování z důvodu jejich menstruace a existuje zde prostor pro otevřenou konverzaci o ní.
The Helm: Co byste řekla, že je největší mylná představa o vás nebo o vašem oboru?
Heli: Naneštěstí, jedna z nejmylnější představ je ta, že všechny menstruační kalíšky jsou bezpečné a zdravotně nezávadné. Lidé si totiž myslí, že všechny kalíšky podléhají stejným předpisům a regulacím, a proto jsou všechny bezpečné a nezávadné. To ale bohužel není pravda. Na trhu jsou k dostání také menstruační kalíšky, které jsou vyrobené z nečistých materiálů a obsahují nebezpečné chemikálie. V našem těle je právě poševní sliznice nejcitlivější a je schopna snadno látky absorbovat. Odtud se poté vše absorbované dostává dále do těla. Proto je tedy nanejvýš důležité zavádět si dovnitř pouze bezpečné a testované menstruační kalíšky.
The Helm: První Lunette kalíšky se začaly prodávat v roce 2005, tedy příští rok oslavíte 15 let od svého vzniku. Kdybyste dnes začínala podnikat, udělala byste něco jinak?
Heli: Během těch let jsem se toho tolik naučila, že by mi samozřejmě dnešní znalosti umožnily být mnohem moudřejší na startu a ušetřilo by mi to spoustu času. Ale když se dnes dívám zpět, tak bych se snažila růst rychleji a dříve vybudovala kolem sebe skupinu talentovaných profesionálů. Zjistila jsem, že je důležité mít před sebou stále ten větší obraz, který vás navrací zpátky k vaší misi. Občas totiž, když jste v každodenní pracovní rutině, můžete snadněji tuto vizi ztratit.
The Helm: Jaký byl váš špatný návyk či zlozvyk, který bylo potřeba na vaší podnikatelské cestě zlomit či překonat?
Heli: Stále se musím učit dopřávat si přestávky a dovolené. Není to snadné, když máte vlastní společnost a děláte něco, co milujete. Má práce je mou vášní, ale pracuji na tom, aby mě nedefinovala jen ona. Je to má důležitá část, ale mít kolem sebe milující lidi je však mnohem důležitější.
The Helm: Jak investujete do žen kolem sebe?
Heli: Hodně se snažím jít dobrým příkladem a sdílet svůj příběh, který se zdá být pro mnohé inspirací. Jsem často oslovována, abych promluvila na nejrůznějších ženských akcích, kde se vždy snažím podpořit ženy, aby začaly s jejich vlastní společností či podnikáním. Myslím, že má zkušenost ukazuje, že i když nemáte vysokoškolské vzdělání, můžete i přesto rozběhnout úspěšnou společnost a růst v mezinárodním měřítku. Jediné co je potřeba, je být ochotna pracovat a zkoušet to nejlepší, co umíte. Někdy to nestačí, ale bez ohledu na to se naučíte důležité věci.
The Helm: Jak investujete do sebe?
Heli: Snažím se svůj hektický pracovní život vyvažovat svým pohodovým osobním životem. Koupila jsem starý dům na finském venkově, který renovuji. Mám dvě kočky, psa a koně, což mě hezky uzemňuje a trávím díky tomu čas venku.
The Helm: Bez jakého pracovního nástroje byste byla ztracená?
Heli: Jsem trochu staromódní, a i když mám svůj mobil stále u sebe, miluji psát si seznamy do sešitu. Z nějakého důvodu mám pocit, že si věci snadněji zapamatuji, když si je zároveň ručně zapíšu.
The Helm: Co dalšího vás společně s firmou čeká?
Heli: Jsem nadšená, že se mohu podělit o naše čerstvé novinky! Obdrželi jsme FDA registraci pro Jižní Koreu a také se nám podařilo dostat menstruační kalíšky Lunette do obchodů ve Spojených arabských emirátech. Obě země jsou pro nás novým trhem a nám tak začíná nová a vzrušující spolupráce. Také se nám rozrůstá tým a čekají nás projekty, o kterých zatím nemohu mluvit.
Této práci se věnuji bezmála patnáct let a stále jsem nadšená tím, co nás čeká a také tématy, o která se mohu zajímat. Skutečně doufám a věřím, že se to nikdy nezmění a takovou vzrušující práci budu moci dělat napořád.
The Helm: Jmenujte tři ženy, které podle vás v dnešní době odvádí úžasnou práci.
Heli: Vím, že nejsem sama, která je inspirována Gretou Thunberg. Nevím, jestli je potřeba to dále vysvětlovat, ale přála bych si mít její kuráž a vášeň mluvit o věcech na kterých záleží. Také velmi obdivuji Lauren Singer z „Trash is for Tossers“. Inspiruje a mění pohled na odpad a myslím, že právě ona je důvodem, proč je nyní tolik nových Zero Waste obchodů. Zasadila se o to, že Zero Waste koncept je nyní více mainstreamový. A nakonec chci říct, že celý můj tým v Lunette odvádí úžasnou práci. Máme skupinu zapálených žen (ale také mužů), kteří tvrdě pracují každý den na dosažení lepšího světa. Lunette je pro nás mnohem více, než jen produkt nebo práce. Jsem tak hrdá, že mohu být součástí tohoto týmu!
The Helm: A na závěr: nejlepší rada jakou jste kdy dostala?
Držte se svých snů, ale myslete na to, že k jejich splnění je potřeba mít kolem sebe lidi, kteří vás milují, podporují a jsou moudřejší než vy.
Mnoho článků na tomto blogu vzniká spoluprací několika žen. Také otázky pro rozhovory připravujeme společně. Z toho důvodu vznikl tento "profil". Možná právě pod ním najdete ty nejzajímavější články, protože když ženy spolupracují, vznikají ty nejlepší věci!